NEST klasser

Nest på Absalons Skole

Skole og Børneudvalget i Roskilde Kommune besluttede i forbindelse med vedtagelsen af budget 2020, at der skulle oprettes en Nest klasse i Roskilde Kommune.

I skoleåret 2021/22 starter den første 0. klasse på Absalons Skole med Nest metoder og tilgange. I årene fremover udvides Nest klasserne naturligt, når der hvert år oprettes en ny Nest børnehaveklasse.

Nest er en del af Absalons Skole pga. en ambition om, at vi gennem specialpædagogisk viden og praksis kan styrke og udvikle den almene pædagogik både til gavn for vores elever med behov for autismepædagogik og vores distriktselever.

Hvad er en Nest klasse?

I Nest klassen går der 4 elever med behov for autismepædagogik og 12 distriktselever, hvor Absalons Skole udvælger de 12 elever. De 4 elever med behov for autismepædagogik visiteres til klassen via Roskilde Kommunes Psykologisk Pædagogiske Rådgivning (PPR). De 4 elever, der visiteres til klassen, vurderes udover at have behov for autismepædagogik samtidig at have en social rettethed og at kunne profitere af et skoletilbud i en almenklasse baseret på Nest metoder.

Klassen har de nødvendige ressourcer, hvilket bl.a. betyder, at undervisningen altid varetages ligeværdigt af to lærere eller pædagoger, kompetenceudviklingen er understøttet af ressourcepersoner fra PPR, og elevernes faglige og sociale udvikling følges tæt af skolens ledere og faglige konsulenter fra skoleforvaltningen.

Vores Nest klasse er naboklasse til de to andre 0. klasser på samme årgang. Klasserne kender hinanden særligt godt, fordi de både har undervisning på tværs, fælles aktiviteter og fælles SFO. Nest klassen er kendetegnet ved en særlig indretning, der understøtter elevernes behov for struktur og differentiering.

Tankerne bag Nest

”Hvis elever ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, så må vi undervise dem på en måde, så de lærer”. Dette er den basale kerne for tilgangen, vi kommer til at arbejde med i Nest klassen. Hovedprincipperne bag Nest programmet er endvidere, at ”Vores elever er mere ens, end de er forskellige” og at ”Alle elever har brug for god undervisning”. Nest er udviklet i New York og flere danske kommuner har etableret Nest klasser bl.a. Århus og Slagelse.

Med to lærere/pædagoger i alle lektioner, en særlig tilrettelagt faglig og pædagogisk tilgang samt et optimeret læringsrum både i klassen og i udemiljøet, formår vi at skabe en tryg rede (deraf navnet Nest), der er et miljø til gavn for alle elever.

Med tilgangen vil vi ikke nøjes med at inkludere elever med særlige behov i vores almene miljøer. Vi vil skabe bæredygtige, vedvarende og pædagogiske miljøer for alle. Et miljø der kan lade sig gøre, fordi det er bygget op omkring et tværfagligt samarbejde. Et samarbejde der udvikler hensigtsmæssige strategier i og omkring klassen, så det netop bliver den trygge rede (NEST), hvor alle elever kan lære og udvikle sig.

Lærere og pædagoger, som underviser i Nest klasserne, gennemgår et uddannelsesforløb.

Et tilbud der forpligter

Hvis ens barn bliver visiteret pga. behov for autismepædagogik, eller man som forældre får sit barn i Nest klassen, så medfører det en forpligtigelse.

Er du forælder til et barn med behov for autismepædagogik, deltager du i forældreworkshops med andre forældre til børn med behov for autismepædagogik med fokus på, hvad diagnosen betyder for dit barn.

Alle Nest klassens forældre skal deltage i forældremøder med fokus på alt fra, hvordan man opretter legegrupper, holder børnefødselsdag, børns udvikling i forhold til alder, men også mere generel viden om autisme.

Som forældre har I et fælles ansvar med skolen både for hele klassen og alle klassens elever. For jo bedre hver enkelt elev trives, jo stærkere fællesskaber kan vi skabe sammen.

Hvis du vil vide mere?

Du kan se nogle små videoer, som fortæller lidt mere om NEST her: https://www.aarhus.dk/borger/pasning-skole-og-uddannelse/skole-sfo-og-klub/andre-skoletilbud/nest-en-skole-for-alle/nest-klasser-god-laering-for-alle/#5

Hvis du har nogen spørgsmål om Nest klasserne, er du velkommen til at kontakte skoleleder Rasmus Agergaard Pedersen på tlf.nr. 4631 4149.